Online content heeft zelden de onverdeelde aandacht van het publiek. Volgens een recente enquête van Burst Media is meer dan 80 procent van de respondenten bezig met een ander medium, activiteit of apparaat terwijl ze online zijn.
Bijna een kwart (23,6 procent) van deze multitaskers zijn dan ook nog eens ‘supertaskers’ die hun online tijd over vier of meer activiteiten verdelen.
Televisie kijken is de meest voorkomende offline bezigheid die samenhangt met internetgebruik. 58,3 procent is online terwijl de televisie aanstaat.
Op de tweede plaats komt werken (33 procent) gevolgd door een boek (31,1 procent), tijdschrift of krant (29,7 procent) lezen. Telefoneren met gsm leidt 23,6 procent van de bevraagde internetgebruikers het meest af van hun online activiteit.

De aandacht van surfende consumenten is dus meestal zeer gefragmenteerd. Wat impliceert dat marketeers hun advertentiebudget over een zo breed mogelijke waaier van media moeten besteden om die ‘gefragmenteerde’ aandacht optimaal te benutten.

Het versnipperen van online tijd over verschillende activiteiten en media wil niet altijd zeggen dat men ook echt ‘multitasked’. Zo blijkt uit een studie die Burst media in oktober 2007 uitvoerde dat online content en televisie programma’s vaak complementair zijn: 75,6 procent van de respondenten die televisie kijken terwijl ze online zijn, bezoeken de website van het programma waar ze naar kijken.



Direct mail gediend met internet component / IT-Trends voor 2008

Actualiteit NederlandsActualiteit ReclameActualiteit OnlinecommunicatieActualiteit VoorlichtingContactSollicitatiebriefMars stop met kinderreclameGoogle Adwords kan bedrogen wordenOnline enquêtes opstellenBBC start met BBC 2.0Meest gebruikvriendelijke Nederlandse websitesReclame op YouTubeZoekmachinemarketing in NederlandSwickiSeks met robotsNieuwe kijkcijferberekeningBlogs te koopRode fonteinJo Valley beliegt bevolkingSMS, Twitter en Google Earth tegen bosbrandenControverse kerstactie Radio1Facebooks advertentiebeleidPigs in Pain valt in de prijzenGroene GoogleAffiliate marketingDirect mail gediend met internet componentAandacht internetgebruikers fragmenteertIT-Trends voor 2008Nieuwe kinderzenderOnlinebudgetten verdubbeldWoorden van het jaar 2007Wikipedia lanceert eigen zoekmachineBlackle24be nieuwsportaalGeen Algemeen Nederlands maar Beschaafd VlaamsSneller zoeken via GoogleImagocampagne voor BelgiŽSoap ingezet in sensibiliseringscampagneLarousse lanceert WikipediavariantDenkers over online-ontwikkelingenKijken in de ruimteIndianenstam blijkt nepReclame in word?Helft Belgen surft draadloosAldi versus De VadderOnline kopen het goedkoopst