Oxfam legt 'Alle kaarten op tafel' The most brutal violence awareness campaigns Tienerzwangerschappencampagne
Inspraak burger 12 12 voor Syrië Ik ga ervoor in de Welzijnssector met radiospot
Think Thank voor sociale media Fuck it, ik schrijf wat ik wil Afkicken
Ik Kyoto Gent promoot fietscultuur. O.a. via Cycle Chic Ruimte voor morgen
Dance for the Climate Prachtige campagne op Hyves rond Groene Sinterklaas Go for Zero
Download een song voor het goede doel Green Jeans StripTease
De betere campagnefillmpjes (verkiezingen juni 2009) Rolmodellen doorprikt: campagne Eetexpert en ook op tijdvoorechteschoonheid You can change the world. Give every child a laptop.
Sterk Zweeds voorlichtingsfilmpje (scroll rechtsonder) Een Webby-award voor http://www.nature.org/ Online interactief met politiek
Goedkoper bellen? Zoek het zelf uit. Clicksafe Lentekriebels
Maak je eigen reclamespot en promoot het drinken van melk. Een privé-initiatief maar kan in een voorlichtingscampagne nuttig zijn. Test jezelf en help het klimaat
Eco-vergelijker voor Franse spoorwegen Rachel gets fruity (test uw testikels) Als je denkt dat wij in een crises leven...
Laat uw overtollig vet wegzuigen en schenk het aan arme kindjes Groeien door Games Milieubewust consumeren
Buy Nothing Day Nederlandse campagne als waarschuwing voor Belgisch illegaal vuurwerk Interactiviteit troef in deze klimaatcampagne
Campagne studietoelagen Beter in beeld met VT4 Act Now!For a better world.
Draag de gordel, ook achterin Tom Boonen bepotelt vrouwelijke borsten Kunstige boeken voor 11.11.11
Geneesmiddelencampagne. Of eerder anti... Digitale media succes in Aids-preventie Stoppen met roken dankzij Packman
Effie-award 2008 voor "Zonder Haat Straat"-campagne. Pampers (Procter) en Unicef hand in hand Ontdekking nieuwe indianenstam Amazonegebied blijkt voorlichtingscampagnestunt. Foto's
A blind call van de Brailleliga wint CCB-award Gold. Manneke Pis plast melk (een actie van Dierenartsen zonder Grenzen) Decenniumdoelen 2017 - Geef armoede geen kans
Niet global warming maar vissen zijn de oorzaak van het stijgen van het zeewaterniveau. De essentie van communicatie! (had een interculturele voorlichtingsspot kunnen zijn) Nieuwe Belgische portaalsite online. Burger kan Belgium.be doorzoeken via thema en trefwoorden en niet langer via doelgroepen. Bekijk ook hoe de ministers de site online zetten.
Het succes van Netlog Waxen voor het milieu Redelijk spectaculaire verkeersveligheidcampagne
Campagne om meer kranten te lezen Ik Kyoto ook. Jaarresultaten 2007 Contactpunt Vlaamse Infolijn: meer dan 3 800 contacten per dag
Vrouwen in solde (de spot) Belgische schilder exposeert op Times Square [139 KB] in kader van Mandela’s aidsfonds. Omdat ze maar een meisje is
Campagne: Ik ben Tolero (F*uck hetero's en holebi's) Soap ingezet in sensibiliseringscampagne Ant-waterboardingcampagne van Amnesty International. Bekijk ook de spot.
Geen voorlichting maar toch wel een beetje.... Sentimenteel en toch raak: familieliefde voor een ziek kindje Virussen krijgen artistiek gezicht
Greenpeace vs Unilever Controversiële affiche Aidscampagne Swaziland: wat geven vaders door aan hun zonen? Een Britse campagne tegen domestic violence.
Volstaan BV's om een campagne te laten lukken? Campagne voor kleuterjuffen US-campagne voor methadon met harde beelden
Sluit HIV uit. Campagne met BV's. Gaïa en de jaarlijkse foie-grascampagne. Ontdek de campagne en bezoek de campagnesite. Only in Belgium
Sterke ads voor Amnesty International Groene Oxfam Money makes the world go round
Zo moet het NIET Schone kleren bij Hema? Uit de oude doos: Sociale Zekerheidssysteem gepromoot
Milieusparend aankoopadvies Wat is uw excuus? De Standaard Solidariteitsprijs 2007
Discriminatie is ontoelaatbaar Eyes on Darfour 1700 (Vlaamse Infolijn) nu ook mobiel
Ethische behandeling van dieren Solidaritest-prijzen uitgereikt: and the winners are Anti-drugsgebruik site (pop-upvensters toelaten en geen nood als de cursor vertraagt: dit is de bedoeling...)
Dag van de Buren Mijn voedingsplan
Gezondheidstest
Ik ben Verkocht & De Langste Tafel
BV-campagne Eerlijke Handel
Awards beste onlinecampagnes uitgereikt:
Malariabestrijding
Ik zie wat jij niet ziet
Greenpeace maakt
Apple groen
Save the Internet
Verkeer met mij
Equal Pay Day Amnesty Signature Ingenieur studeren? Overtuig jezelf!
Stop niet. Ga door! (met condoomgebruik) Uit de oude doos: The Ventilators Sao Paulo reclamevrij
Shutdown Day: Computers uit Campagne tegen geweld in het huishouden Pigs in Pain (Gaïa-campagne)


CAMPAGNES & INFO

Ethische behandeling
van dieren
Solidaritest-prijzen uitgereikt: and the winners are
Anti-drugsgebruik site (pop-upvensters toelaten en geen nood als de cursor vertraagt: dit is de bedoeling...)
Dag van de Buren
Mijn voedingsplan
Gezondheidstest
Uit de oude doos:
The Ventilators


Ik ben Verkocht & De Langste Tafel
BV-campagne Eerlijke Handel

Awards beste onlinecampagnes uitgereikt:
Malariabestrijding
Ik zie wat jij niet ziet
Greenpeace maakt
Apple groen
Save the Internet

Verkeer met mij
Shutdown Day: Computers uit
Stop niet. Ga door! (met
het condoomgebruik)
Help de
Nederlandse overheid besparenBOB is back
Zonder Haat-straat in Antwerpen
EU-campagne
Countdown 2010: red de biodiversiteit
EU-campagne Energiebesparing
Vuile Hetero-campagne
(tegen homo-discriminatie) [20 KB]
Internationale FareTrade Dag 13 mei 2006
(jaarverslag)
Afkicken:
autoluw naar je werk
Fit in je hoofd
Campagne motorrijders [24 KB]
Diversiteit is een verrijking
Erfgoeddag
Jij bent
Flanders Future
VerdraaiDe wereld [20 KB]
Nieuwe naam voor
Negerinnentetten [32 KB]
Broederlijk Delen
Psoriasisinformatiecampagne [20 KB]
Ik ben voor
Ethische verkopers
voor AZG [40 KB]
Energiebespaarprogramma op tv
Wegenwerken [21 KB]
LEGO boos
omwille afbeelding op campagneposter [27 KB] UNO
Nederlands minister Donner van justitie rapt tegen drugs
Nieuwe anti-rookcampagne: Help een roker, word buddy (ze leven immers zo kort...)
Artiesten op condooms
Campagne
tegen overdadig gebruik stress- en slaapmiddelen
Anti-kauwgumactie in Leuven aanzien voor bompakketten...
Op 16 februari
dikke truiendag

Vlaamse Infolijn
weldra met sms-dienst
Bono lanceert merk
Red tegen Aids
EU-campagne
Stop met roken
Damiaancatie

Ginette van
peeceefobie is vrouwonvriendelijk
Voorlichting in
Botswana
Schoner Rijden-campagne
geen succes?
Het Generatiepact:
Politici communiceren slecht

Vredeseilanden in het teken van Ecuador
Jij bent
de toekomst van Vlaanderen

Geef eens een compliment op een onverwacht moment
: campagne die Vlamingen moet aanzetten om mekaar meer complimentjes te geven.

NMBS en MIVB weigeren affiches van Gaia-campagne Foie Gras voer voor sadisten in stations te hangen

Wereldaidsdag

Antibiotica:
wees er spaarzaam mee

Tenten voor Pakistan:
Vlaanderen zet eindelijk campagne op.

BOB is back.

Ongelijkheid lonen mannen en vrouwen in 2005

Minister verbiedt
spotje Franstalige tegenhanger 11-11-11
Website CNCD
Website 11-11-11

Gezondheidstest: eet jezelf gezond en doe de test.
Zuinig rijden goed voor je portemonnee, maar ook voor het milieu.
Peeceefobie:
Campagne rond veilig internet informatiecampagne rond het veilig gebruik van computer en internet.
Vlieg je mee (kids en cultuur) - lees ook de eerste resultatenvan deze campagne
Fare Trade:
Eerlijke Handel
Unicef:
Laat kinderen in vrede leven

Zuinig rijden
Van 24 oktober tot 30 november voert de Vlaamse minister van Mobiliteit een campagne rond 'zuinig rijden'. Dit als antwoord op de hoge brandstofprijzen. Want je brandstofkosten afremmen, dat kan je ook zelf. Een zuinige rijstijl helpt meer dan je denkt. Probeer alvast minder snel te rijden, maar wel aan een constante snelheid en op voldoende afstand van je voorligger. Zo hoef jij niet bruusk te remmen wanneer hij dat doet. Afremmen doe je trouwens best op de motor, die je dan zo lang mogelijk in dezelfde versnelling laat. Zuinig rijden is trouwens niet alleen goed voor je portemonnee, maar ook voor het milieu.

Peeceefobie: Campagne rond veilig internet
Peter Vanvelthoven, federaal minister van Werk en Informatisering, lanceert op 24 oktober samen met de bedrijfswereld een informatiecampagne rond het veilig gebruik van de
computer en het internet. Met de campagne, die op een persconferentie werd voorgesteld, wil hij meer mensen aanzetten om de computer en het internet te gebruiken, en dit op een veilige manier.
,,We willen de mensen attent maken op de gevaren van de computer en het internet, maar we willen hen geen schrik aanjagen. Dat hoeft ook helemaal niet, want om veilig te computeren en te internetten volstaat het enkele eenvoudige regels en tips in acht te nemen'', legt de minister uit.

Peeceefobie
Tijdens het weekend van 29 oktober worden mensen daarom uitgenodigd om te bellen naar het telefoonnummer 070-22 88 77 voor informatie over de beveiliging van hun computer en tips rond het veilig gebruik van e-mail en internet. Bovendien worden tijdens deze dagen in heel België 400.000 informatieboekjes uitgedeeld. Het boekje ,,Hoe ik mijn peeceefobie overwon'', waarin de mascotte van de campagne, Ginette, aan het woord wordt gelaten, draait rond de zeven campagnethema’s: beveiliging van computers, gebruik van paswoorden, omgaan met e-mails van onbekenden, beschermen van persoonlijke gegevens, veilig uitvoeren van financiële transacties, oppassen met downloaden en waakzaamheid. Het tweede zwaartepunt van de campagne valt op de zaterdagen 5 en 12 november. Op die dagen komen een 400-tal specialisten (RYSA, Responsible Young Security Agents) bij mensen aan huis om een diagnose te stellen over de beveiliging van hun computer.

Goedkope herstelbeurt
Vanaf 24 oktober wordt de campagne bovendien ondersteund met spots op televisie, wedstrijden op de radio en advertenties op het internet, in kranten en in weekbladen. De computerhandelaars die aan de campagne deelnemen, bieden hun klanten tot 7 december een goedkope pc-herstelbeurt aan. Bovendien houden ze ongeveer een derde van hun winkels geopend op zondag 30 oktober, om mensen met pc-problemen op te vangen.

Voorafgaand aan de campagne lanceerde Vanvelthoven een studie over het veilig pc- en internetgebruik bij de Belg, die werd uitgevoerd door onderzoeksinstituut IPSOS. Uit de resultaten van die studie blijkt dat het initiatief van de minister geen overbodige luxe is. Zo heeft 49 procent van de Belgen geen toegang tot het internet en heeft 83 procent nog nooit iets online gekocht. Voorts blijkt dat minder dan de helft van de pc-bezitters antivirussoftware gebruikt en slechts een kwart een firewall heeft of zich tegen spam en spyware beschermt. Meer dan de helft heeft zelfs nog nooit van spyware en firewalls gehoord en een derde weet niet wat antivirussoftware is.
Website campagne Peeceefobie
(Bron: De Standaard, 20 oktober 2005)

Boycot palmolie heeft effect
"Spaar de orang-oetans als je winkelt" of "maak een einde aan de wreedheid van palmolie". Met die slogans probeert de Ape Alliance, een internationale coalitie van milieugroepen, een consumentenboycot op te zetten om de orang-oetans in Azië van de ondergang te redden.

De palmolieplantages in Maleisië en Indonesië verdringen de bossen waar de zeldzame orang-oetans leven. Dat gaat zo snel dat de apensoort tegen 2020 helemaal uitgestorven kan zijn, zeggen de milieuorganisaties.

De campagne slaat aan. Maleisische vertegenwoordigers in het buitenland krijgen veel vragen over palmolie en het voortbestaan van de orang-oetan. De Maleisische palmolieproducenten hebben de tegenaanval ingezet. Ze schieten met scherp op een rapport over de decimeringvan de orang-oetanbestanden dat de Ape Alliance eind september publiceerde. Het zou vol fouten en ongefundeerde beschuldigingen staan. Een "recent" onderzoek heeft volgens de palmolieproducenten aangetoond dat er nog "duizenden" orang-oetans leven in en rond het Kinabatangan-reservaat op het Maleisische deel van Borneo.

In Maleisië staat veel op het spel. Maleisië produceerde vorig jaar 14 miljoen ton palmolie, de helft van de wereldproductie. Het heeft 3,8 miljoen hectaren palmplantages, meer dan de oppervlakte van België. Maar de positie van Maleisië op de wereldmarkt wordt bedreigd door concurrent Indonesië.


Minister Demotte boos om campagne Stotteraars
Stotteraars jagen de minister van Sociale Zaken, Rudy Demotte, de kast op.
,,Normvervaging. Een aanval op de democratie.'' Op het kabinet van minister van Sociale Zaken Rudy Demotte tillen ze zwaar aan een campagne van de Belgische belangengroep Stotteraars (Bbest) in De Standaard. In de campagne wordt het beleid van de minister vergeleken met nazisme, racisme en het Talibanregime.

Afgelopen zomer won Bbest de solidariteitsprijs van De Standaard. Tijdens die wedstrijd bekroont deze krant een campagne van een non-profitorganisatie. Met de opvallende advertentie ,,Geef stotteraars alle tijd'' won Bbest de prijs: vier advertenties in deze krant. Nadat Demotte beslist had om de terugbetaling van stottertherapie terug te schroeven van 2,5 naar 1 uur per week, wilde de Belangengroep ,,er eens goed tegenaan gaan''.
Demotte kan er niet om lachen. ,,Het is ontoelaatbaar dat een organisatie die haar zin niet krijgt van de overheid, dan maar meteen die overheid met nazi's vergelijkt'', vertelde de woordvoerster van Demotte. ,,De minister moet het algemeen belang dienen.''
De minister dacht gisteren aan juridische stappen, al was niet meteen duidelijk op welke manier Demotte de campagne, die tot en met vrijdag elke dag loopt, zou tegenhouden.

De Standaard zelf wilde de campagne niet tegenhouden omdat ze wettelijk in orde is. Hoofdredacteur Peter Vandermeersch toonde wel begrip voor de furieuze reactie van Demotte. ,,Echt smaakvol kan je ze niet noemen'', zei hij. ,,De organisatie schiet met een kanon op een mug.''
,,De minister moet de campagne niet personaliseren'', vond Paul Hendrickx van het reclamebureau Zeal. ,,We hebben het onrecht dat de stotteraars wordt aangedaan, enkel vergeleken met het onrecht van bijvoorbeeld het nazisme. Stotteraars zijn een kleine groep in België. De campagne moest opvallen.''
Dat was ook de mening van Bbest-woorvoerder Gert Reunes. ,,Een campagne moet er niet over zijn, maar erop. Blijkbaar zijn we geslaagd in onze opzet. Sommige voorstellen gingen trouwens nog een heel stuk verder. We zijn slechts een kleine organisatie. We konden het ons niet veroorloven om braaf te zijn.''

,,Demotte laat stotteraars plotseling een heel pak meer betalen. Zo minimaliseert hij hun probleem, net zoals bepaalde regimes mensen minimaliseren'', verdedigde Reunes de campagne. ,,En het kabinet heeft aangeboden om over de beslissing te onderhandelen. Juridische gevolgen? Mogen we dan geen actie voeren?''
De vzw Bbest bestaat tien jaar en is opgericht als zelfhulpvereniging. Het is de langst bestaande stottervereniging in Vlaanderen. Maar ze heeft de jongste tijd concurrenten gekregen in de Vlaamse Stotter Unie en het Stotterforum.

,,De vzw Bbest draait nu alleen nog rond de logopedistenpraktijk van voorzitter Gert Reunes'', zegt een Vlaamse stotteraar die vraagt zijn naam niet te noemen. ,,De twee andere verenigingen zijn niet aan één therapie gebonden.''
De man kan zich dan ook niet achter de aanval op minister Demotte scharen. ,,Wij zijn niet de pleitbezorgers van de logopedisten. Logopedisten leren stotteraars hun angst en schaamte te overwinnen. Ze gaan ervan uit dat het stotteren dan vermindert, maar zo simpel is het niet. Logopedisten leren je in feite vloeiend stotteren. Wat wij willen, is vloeiend leren spréken.''

www.stotteren.be
www.stotterforum.be
Archief met geselecteerde non-profitcampagnes
(Bron: De Standaard 19 oktober 2005)



VOORLICHTING
Ook in België afschrikwekkende foto's op sigarettenpakjes
Vanaf november volgend jaar zouden ook in België pakjes sigaretten bedrukt worden met afschrikwekkende foto's. Het gaat om afbeeldingen van onder meer zwartgeblakerde longen en rotte tanden. De Europese commissaris van Gezondheid wil tegen dan die beelden in roulatie brengen.

,,En zoals bekend zal minister Demotte die meteen gebruiken zodra ze beschikbaar zijn'', aldus zijn woordvoerster vandaag in de media. Na november 2006 krijgen de tabaksproducenten nog een half jaar de tijd om hun stock zonder afbeeldingen verkocht te krijgen.

Kum (Bron: De Standaard, 12 oktober 2005.)



The Art of Smoking



Actualiteit Onlinecommunicatie / Contact

Actualiteit NederlandsActualiteit ReclameActualiteit OnlinecommunicatieActualiteit VoorlichtingContactSollicitatiebriefMars stop met kinderreclameGoogle Adwords kan bedrogen wordenOnline enquêtes opstellenBBC start met BBC 2.0Meest gebruikvriendelijke Nederlandse websitesReclame op YouTubeZoekmachinemarketing in NederlandSwickiSeks met robotsNieuwe kijkcijferberekeningBlogs te koopRode fonteinJo Valley beliegt bevolkingSMS, Twitter en Google Earth tegen bosbrandenControverse kerstactie Radio1Facebooks advertentiebeleidPigs in Pain valt in de prijzenGroene GoogleAffiliate marketingDirect mail gediend met internet componentAandacht internetgebruikers fragmenteertIT-Trends voor 2008Nieuwe kinderzenderOnlinebudgetten verdubbeldWoorden van het jaar 2007Wikipedia lanceert eigen zoekmachineBlackle24be nieuwsportaalGeen Algemeen Nederlands maar Beschaafd VlaamsSneller zoeken via GoogleImagocampagne voor BelgiŽSoap ingezet in sensibiliseringscampagneLarousse lanceert WikipediavariantDenkers over online-ontwikkelingenKijken in de ruimteIndianenstam blijkt nepReclame in word?Helft Belgen surft draadloosAldi versus De VadderOnline kopen het goedkoopst