Unizo kan niet lachen met VRT-actie tegen vroege Sint en Kerstman

De Unie van Zelfstandige Ondernemers (Unizo) roept de openbare omroep VRT op zijn Radio 1-actie ‘In Godsnaam geen kerstgedoe voor 15 december’ bij te sturen. Ook kamerlid Bart Tommelein (Open VLD) en Lijst Dedecker hebben zich tegen de actie gekant.

In godsnaam: geen kerstgedoe voor 15 december. Zo luidt de slogan op de sticker van Radio 1 die onder meer via het weekblad Humo wordt verspreid. Het consumentenprogramma Peeters & Pichal heeft met die actie heel wat losgemaakt, want de sticker wordt massaal bijbesteld.

‘Het is onwaarschijnlijk’, zegt Annemie Peeters. ‘Mensen willen ze uitdelen aan de kerk, marktkramers gaan ze verdelen, een leerkracht zedenleer wil ze gebruiken in de klas.’

Negatieve reacties zijn er ook. ‘Iemand vroeg waarom de VRT het voorbeeld niet kon geven door niet weken op voorhand reclame te maken voor de kerstshow van Studio 100. We kregen ook bezorgde mails van groothandels, genre AVA papierwaren. Onze actie is uiteraard niet tegen die winkels gericht.’

Kan zijn, maar volgens de organisatie voor zelfstandigen Unizo gaat Radio 1 met deze actie wel heel kort door de bocht. Karel Van Eetvelt: ‘De actie is weinig doordacht. Wat is kerstgedoe? Een kerstmarkt, straatverlichting, een kerstman? Sinds Radio 1 deze oproep deed, krijgen we de ene mail na de andere van onze leden. Vooral tuincentra maken zich zorgen. Die kunnen moeilijk tot 15 december wachten om iets te verkopen. Ik weet dat de actie niet tegen groothandels is gericht, maar je krijgt wel die indruk door de term kerstgedoe.’

Vervelend is dat Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) - in een vorig leven zelf voorzitter van Unizo) verklaarde ambassadeur te willen zijn van de actie.

Volgens Van Eetvelt is de oproep van Radio 1 overbodig. ‘We hebben afspraken die ervoor zorgen dat Sinterklaas en de kerstman elkaar niet voor de voeten lopen. Dat is gebeurd op vraag van kleuterjuffen en ouders. Die regeling wordt gecontroleerd en hooguit vijf keer per jaar overtreden.’ Unizo vraagt dat de VRT de actie bijstuurt.

Voor Carrefour komt de actie van Radio 1 ongelegen: de warenhuisketen begon onlangs met de campagne ‘Dit jaar komt de kerstman vroeger’. Carrefour geeft toe dat het de aanbeveling heeft overtreden om voor 1 november geen kerstpromotie te voeren. De actie werd op woensdag 31 oktober gelanceerd. ‘Dat is de vaste dag voor onze promoties’, zegt Lars Vervoort van Carrefour. ‘We hebben de kerstman met opzet van de cover weggelaten.’ Unizo noemt de actie echter niet realistisch en beklemtoont dat de voltallige Raad voor het Verbruik in 2000 al een protocol goedkeurde over afspraken voor het voeren van reclame voor producten gericht op jonge kinderen en gekoppeld aan ‘kinderfeesten’ zoals Pasen, Sinterklaas en Kerstmis. De unie vraagt de openbare omroep om de actie bij te sturen vertrekkend van de bestaande code voor de kinderfeesten, die volgens de unie erg goed wordt nageleefd.

‘Het protocol voorziet een ‘sperperiode’, waarin geen kindgerichte reclame gevoerd mag worden’, zo luidt het. ‘De code kwam er als realistisch antwoord op een terechte bekommernis van de pedagogische wereld.’

Kamerlid Bart Tommelein omschrijft een sperperiode tot 15 december als ‘betuttelend en achterhaald’. ‘Zelfstandigen beschikken zelf over het nodige inzicht om uit te maken wanneer ze bepaalde artikelen aanbieden. Pamperen is absoluut niet gewenst’, benadrukt hij.

Tommelein zegt zich in de commissie Bedrijfsleven dan ook met hand en tand te zullen verzetten tegen wetsvoorstellen die deze sperperiodes in een wettelijk kader willen gieten. Hij zegt verder verbaasd te zijn over de steun van Vlaams minister-president Kris Peeters aan de actie en benadrukt dat consumentenzaken een federale materie is.

Lijst Dedecker spreekt zelfs van een ongehoord precedent. ‘De betuttelingsdrift van de Vlaamse overheid legt al beperkingen genoeg op aan onze handelaars’, luidt het daar.

Bron: De Standaard 6/11/2007



SMS, Twitter en Google Earth tegen bosbranden / Facebooks advertentiebeleid

Actualiteit NederlandsActualiteit ReclameActualiteit OnlinecommunicatieActualiteit VoorlichtingContactSollicitatiebriefMars stop met kinderreclameGoogle Adwords kan bedrogen wordenOnline enquêtes opstellenBBC start met BBC 2.0Meest gebruikvriendelijke Nederlandse websitesReclame op YouTubeZoekmachinemarketing in NederlandSwickiSeks met robotsNieuwe kijkcijferberekeningBlogs te koopRode fonteinJo Valley beliegt bevolkingSMS, Twitter en Google Earth tegen bosbrandenControverse kerstactie Radio1Facebooks advertentiebeleidPigs in Pain valt in de prijzenGroene GoogleAffiliate marketingDirect mail gediend met internet componentAandacht internetgebruikers fragmenteertIT-Trends voor 2008Nieuwe kinderzenderOnlinebudgetten verdubbeldWoorden van het jaar 2007Wikipedia lanceert eigen zoekmachineBlackle24be nieuwsportaalGeen Algemeen Nederlands maar Beschaafd VlaamsSneller zoeken via GoogleImagocampagne voor BelgiŽSoap ingezet in sensibiliseringscampagneLarousse lanceert WikipediavariantDenkers over online-ontwikkelingenKijken in de ruimteIndianenstam blijkt nepReclame in word?Helft Belgen surft draadloosAldi versus De VadderOnline kopen het goedkoopst