Belg ontdekt potentieel misbruik van Google advertenties
Google AdWords, het advertentiesysteem van Google, kan misbruikt worden om een gevaarlijke site op de eerste pagina met zoekresultaten te laten verschijnen. En hoe doorzichtig de aankondiging ook is, er wordt hoe dan ook op geklikt. Tot die ontdekking komt onze landgenoot Didier Stevens, na een opvallend experiment.

Stevens simuleerde een drive-by-download site. Dat is een webstek die, simpelweg door er naartoe te surfen, een pc kan infecteren met een virus of andere malware. De site van Stevens was onschuldig, maar vertoonde wel de stereotiepe kenmerken van een gevaarlijke pagina; een weinig verhullende benaming (drive-by-download) en een domeinnaam (.info) die berucht is omwille van de vele malware-sites die zich ervan bedienen. Daarna startte Stevens een low-budget AdWords-campagne, met een slogan waar een zinnig mens nooit op zou klikken: 'Is your PC virus-free? Get it infected here!'. Hij liet Google een half jaar lang kauwen op zijn probeersel, om vervolgens tot opmerkelijke conclusies te komen.

"Om te beginnen heeft Google mijn advertentie zonder protest geaccepteerd, terwijl hij er opzettelijk verdacht uit zag. Ik heb Google overigens nog steeds niet gehoord hierover", vertelt Stevens op zijn blog. De advertentie was in zes maanden tijd 259.723 maal in beeld verschenen. Wat vooral verbazing wekt is dat 409 mensen zich niets aantrokken van de overduidelijke waarschuwing en toch op de advertentie klikten. Voor de statistici: dat is goed voor een 'doorklikscore' van 0,16 procent. De hele campagne kostte Stevens slechts 17 euro. Dat komt neer op 4 eurocent per klik of - moest de site écht gevaarlijk zijn - per geïnfecteerde computer.

http://didierstevens.wordpress.com
18/05/2007
Copyright © Tijd.be



Mars stop met kinderreclame / Online enquêtes opstellen

Actualiteit NederlandsActualiteit ReclameActualiteit OnlinecommunicatieActualiteit VoorlichtingContactSollicitatiebriefMars stop met kinderreclameGoogle Adwords kan bedrogen wordenOnline enquêtes opstellenBBC start met BBC 2.0Meest gebruikvriendelijke Nederlandse websitesReclame op YouTubeZoekmachinemarketing in NederlandSwickiSeks met robotsNieuwe kijkcijferberekeningBlogs te koopRode fonteinJo Valley beliegt bevolkingSMS, Twitter en Google Earth tegen bosbrandenControverse kerstactie Radio1Facebooks advertentiebeleidPigs in Pain valt in de prijzenGroene GoogleAffiliate marketingDirect mail gediend met internet componentAandacht internetgebruikers fragmenteertIT-Trends voor 2008Nieuwe kinderzenderOnlinebudgetten verdubbeldWoorden van het jaar 2007Wikipedia lanceert eigen zoekmachineBlackle24be nieuwsportaalGeen Algemeen Nederlands maar Beschaafd VlaamsSneller zoeken via GoogleImagocampagne voor BelgiŽSoap ingezet in sensibiliseringscampagneLarousse lanceert WikipediavariantDenkers over online-ontwikkelingenKijken in de ruimteIndianenstam blijkt nepReclame in word?Helft Belgen surft draadloosAldi versus De VadderOnline kopen het goedkoopst