Nieuwe indianenstam blijkt verzonnen campagnestunt
Enkele weken geleden haalden indrukwekkende foto's de wereldpers: inheemse indianen die het met pijl en boog opnamen tegen een overvliegend toestel. De fotograaf beweerde dat het om een nooit eerder ontdekte stam ging. Niet, dus. Naar nu blijkt werden de foto's geënsceneerd.

De indianenstam is al decennialang bekend bij specialisten ter zake, die de toevallige ontmoeting ensceneerden om aandacht te vragen voor de bescherming van de indianen, wiens leven en woongebied bedreigd worden door de massale ontbossing.

De foto's die Survival International, een organisatie die zich inzet voor bedreigde inheemse volken, op haar website plaatste, oogden spectaculair en gingen dan ook de wereld rond. Indianen uit het regenwoud nabij de Braziliaans-Peruaanse grens probeerden zichzelf te verdedigen tegen een vliegtuig met pijl en boog. Verteld werd dat de mannen behoorden tot een nooit eerder ontdekte indianenstam. Maar het verhaal blijkt niet helemaal te kloppen. Het bestaan van de stam werd immers al in 1910 opgemerkt.

Het is de fotograaf zelf die in een interview, het eerste dat hij gaf sinds de publicatie van de foto's, opbiechtte dat de vork toch net iets anders in de steel zit. Carlos Meirelles (61) is een van de weinige Braziliaanse experts op het vlak van inheemse stammen, en werkzaam voor het Braziliaanse Indian Protection Agency, dat zich richt op het onderzoek van inheemse indianen en hun bescherming.

De specialist vertelt nu dat hij de foto getrokken heeft om te bewijzen dat er nog steeds geïsoleerde indianengroepen leven in het regenwoud, en dat hun bestaan bedreigd wordt door de nog steeds massale ontbossing in de regio. Hij licht ook toe hoe hij jaren geleden al de stam ontdekte, hun levensstijl optekende en vervolgens een plan uitdokterde om hen te beschermen tegen de houtindustrie, die de wereld waarin zij al honderden jaren vertoeven, dreigt te vernietigen. Meirelles geeft ook toe dat de stam reeds honderd jaar geleden al opgemerkt werd en dat de 'toevallige' ontdekking die de wereld rond ging, toch zorgvuldig gepland was.

De Braziliaanse deelstaat Acre zou de expert een vliegtuig hebben aangeboden waarvan hij drie dagen gebruik mocht maken. Volgens Meirelles was hij niet enkel op zoek naar een teken van leven, diep in het afgelegen en moeilijk toegankelijke woud, maar vooral naar bewijs dat indianenstammen in de streek groeiden, volgens hem een teken dat de 'geen contact maar wel bescherming'-aanpak wel degelijk zijn vruchten afwerpt. Het kostte hem twee dagen voor hij de exacte woonplaats van de stam kon lokaliseren, en op de derde dag spotte hij de roodgeschilderde mannen, met pijl en boog. "Het maakte me gelukkig hen zo te zien", vertelt Meirelles. "Wanneer de mannen zichzelf rood verven, betekent dat dat ze klaar zijn voor de strijd, een teken dat ze gelukkig en gezond zijn, en dat ze hun gebied willen beschermen."

Inmiddels gaf ook Survival International toe dat het opgezet spel was. De organisatie verdedigde de beslissing omdat, sinds de bekendmaking van de foto's, eindelijk maatregelen worden getroffen. "De Peruaanse president Alan Garcia stelde eerder dat geïsoleerde stammen slechts bestaan in de fantasie van antropologen. Nu hebben we hem het tegendeel bewezen", aldus Meirelles. De Peruaanse overheid kondigde na de wereldwijde mediabelangstelling aan dat ze beschermingsmaatregelen zou nemen.

Tot slot geeft Meirelles toe dat het publiceren van de foto's enigszins controversieel is: het verhaal bleek deels verzonnen en uiteindelijk werd er wel een vorm van contact gelegd met de indianen. Maar de expert meent dat hij geen andere keuze had. Bovendien zal hij nooit de lokatie prijsgeven, zelfs niet "als ze me martelen. De indianen moeten zelf beslissen of en wanneer ze contact willen met de buitenwereld."
(Lotte Beckers, De Morgen 23/06/08)



Kijken in de ruimte / Reclame in word?

Actualiteit NederlandsActualiteit ReclameActualiteit OnlinecommunicatieActualiteit VoorlichtingContactSollicitatiebriefMars stop met kinderreclameGoogle Adwords kan bedrogen wordenOnline enquêtes opstellenBBC start met BBC 2.0Meest gebruikvriendelijke Nederlandse websitesReclame op YouTubeZoekmachinemarketing in NederlandSwickiSeks met robotsNieuwe kijkcijferberekeningBlogs te koopRode fonteinJo Valley beliegt bevolkingSMS, Twitter en Google Earth tegen bosbrandenControverse kerstactie Radio1Facebooks advertentiebeleidPigs in Pain valt in de prijzenGroene GoogleAffiliate marketingDirect mail gediend met internet componentAandacht internetgebruikers fragmenteertIT-Trends voor 2008Nieuwe kinderzenderOnlinebudgetten verdubbeldWoorden van het jaar 2007Wikipedia lanceert eigen zoekmachineBlackle24be nieuwsportaalGeen Algemeen Nederlands maar Beschaafd VlaamsSneller zoeken via GoogleImagocampagne voor BelgiŽSoap ingezet in sensibiliseringscampagneLarousse lanceert WikipediavariantDenkers over online-ontwikkelingenKijken in de ruimteIndianenstam blijkt nepReclame in word?Helft Belgen surft draadloosAldi versus De VadderOnline kopen het goedkoopst