Mars stopt met kinderreclame

De voedingsgigant Masterfoods stopt eind dit jaar met alle reclame gericht op kinderen onder twaalf.

Het bericht stond in The Financial Times: Masterfoods gaat niet langer reclame maken die mikt op kinderen vanaf zes jaar. De minimumleeftijd voor de snoepreclame voor Mars, Twix, M&M's en bijvoorbeeld Snickers, ligt voortaan op 12 jaar, zo laat het bedrijf weten.

Het is voor het eerst dat een groot voedingsconcern zo'n hoge leeftijdsdrempel invoert voor snoepreclame. De maatregel weerspiegelt de groeiende ongerustheid over de link tussen reclame en zwaarlijvigheid bij kinderen. Masterfood zegt dat het bedrijf zijn verantwoordelijkheid wil nemen.

Masterfoods is bij de top-30 van 's werelds grootste adverteerders. Mogelijk zet de beslissing andere bedrijven tot gelijkaardige acties aan. Er zijn nog voedingsconcerns die leeftijdsdrempels voor reclame hanteren, maar geen zo hoog als 12 jaar.

Cadbury Schweppes maakt geen reclame gericht op kinderen onder de acht jaar, bij Kraft ligt de grens op zes jaar. Voor zijn frisdrankenreclame gebruikt Coca Cola twaalf jaar als leeftijdsgrens. Concurrent PepsiCo daarentegen gebruikt geen leeftijdsgrenzen.

Masterfoods maakte de beslissing bekend in een brief aan Robert Madelin, directeur-generaal voor gezondheid en consumentenbescherming bij de Europese Commissie. Het nieuwe beleid geldt voor alle advertenties, inclusief online reclame en via nieuwe media.

Test-Aankoop juicht de beslissing van Masterfoods alvast toe. De verbruikersorganisatie pleit al langer voor het aan banden leggen van ongezonde reclame naar kinderen, aldus woordvoerder Ivo Mechels. ,,Het feit dat een producent zelf een initiatief neemt, is een positief signaal.'' De organisatie roept minister van Volksgezondheid Rudy Demotte (PS) op om de hele industrie aan te pakken. ,,Veel verder dan beleidsintenties en wat brochures over voeding en gezondheid is hij immers niet gekomen'', aldus Mechels.

(fpe) (De Standaard 6/2/07)



Contact / Google Adwords kan bedrogen worden

Actualiteit NederlandsActualiteit ReclameActualiteit OnlinecommunicatieActualiteit VoorlichtingContactSollicitatiebriefMars stop met kinderreclameGoogle Adwords kan bedrogen wordenOnline enquêtes opstellenBBC start met BBC 2.0Meest gebruikvriendelijke Nederlandse websitesReclame op YouTubeZoekmachinemarketing in NederlandSwickiSeks met robotsNieuwe kijkcijferberekeningBlogs te koopRode fonteinJo Valley beliegt bevolkingSMS, Twitter en Google Earth tegen bosbrandenControverse kerstactie Radio1Facebooks advertentiebeleidPigs in Pain valt in de prijzenGroene GoogleAffiliate marketingDirect mail gediend met internet componentAandacht internetgebruikers fragmenteertIT-Trends voor 2008Nieuwe kinderzenderOnlinebudgetten verdubbeldWoorden van het jaar 2007Wikipedia lanceert eigen zoekmachineBlackle24be nieuwsportaalGeen Algemeen Nederlands maar Beschaafd VlaamsSneller zoeken via GoogleImagocampagne voor BelgiŽSoap ingezet in sensibiliseringscampagneLarousse lanceert WikipediavariantDenkers over online-ontwikkelingenKijken in de ruimteIndianenstam blijkt nepReclame in word?Helft Belgen surft draadloosAldi versus De VadderOnline kopen het goedkoopst