Nieuwe kijkcijfers vanaf 2009
Vanaf 1 januari 2009 wordt 'uitgesteld kijken' meegeteld in de kijkcijfers.
Zoals u en ik televisie kijken, zo worden de kijkcijfers gemeten. Met andere woorden: alleen wie kijkt op het moment van de uitzending, wordt meegeteld. Maar nu recorders steeds beter toelaten om programma's later te bekijken ('uitgesteld kijken'), verandert het kijkgedrag. Mensen bekijken hun Lost of Soprano's op een moment dat hen beter uitkomt. Het lijkt niet meer dan logisch dat die uitgestelde kijkers straks meegeteld worden door het Centrum voor Informatie over de Media (CIM).

Hoe dat precies zal gebeuren en hoeveel dagen men zal meetellen, is nog niet duidelijk. In de VS, waar uitgesteld kijken ingeburgerd is, halen sommige programma's na de rechtstreekse uitzending tot twee miljoen extra kijkers. Volgens Wout Dockx van de mediacentrale Initiative Media is ook bij ons een sterke toename van kijkers op termijn mogelijk. SBS (VT4 en Vijftv) hoopt van de verbeterde gegevens gebruik te maken om meer adverteerders te trekken. 'We zullen eindelijk juist kunnen berekenen hoeveel en vooral wélke mensen we bereiken', aldus Kristof Demasure.

Bij de Vlaamse Media Maatschappij (VTM, Kanaal Twee en Jim) is eenzelfde geluid te horen. Ook Johan Houben, voorzitter van de Commissie Televisie van de Unie van Belgische Adverteerders, is tevreden. 'Voor ons is het belangrijk te weten wie naar onze reclame kijkt. Nu weten we niet exact hoe effectief onze spots zijn.'

De nieuwe telwijze kan gevolgen hebben voor de hiërarchie. Door de wijziging zouden actualiteitsgebonden programma's, zoals nieuwsuitzendingen, kunnen zakken in de ranglijst van meest bekeken programma's, terwijl series en speciale evenementen meer kijkers kunnen lokken. Demasure: 'Als blijkt dat een programma erg vaak uitgesteld bekeken wordt, zullen wij erover denken het uitzendschema aan te passen.'

Of de nieuwe situatie financiële implicaties inhoudt, valt af te wachten. 'Misschien zullen wij onze tarieven voor reclame moeten aanpassen, maar dat is niet voor meteen', aldus Demasure.

Kristof Hoefkens, De Stgandaard, 13/10/2007



Seks met robots / Blogs te koop

Actualiteit NederlandsActualiteit ReclameActualiteit OnlinecommunicatieActualiteit VoorlichtingContactSollicitatiebriefMars stop met kinderreclameGoogle Adwords kan bedrogen wordenOnline enquêtes opstellenBBC start met BBC 2.0Meest gebruikvriendelijke Nederlandse websitesReclame op YouTubeZoekmachinemarketing in NederlandSwickiSeks met robotsNieuwe kijkcijferberekeningBlogs te koopRode fonteinJo Valley beliegt bevolkingSMS, Twitter en Google Earth tegen bosbrandenControverse kerstactie Radio1Facebooks advertentiebeleidPigs in Pain valt in de prijzenGroene GoogleAffiliate marketingDirect mail gediend met internet componentAandacht internetgebruikers fragmenteertIT-Trends voor 2008Nieuwe kinderzenderOnlinebudgetten verdubbeldWoorden van het jaar 2007Wikipedia lanceert eigen zoekmachineBlackle24be nieuwsportaalGeen Algemeen Nederlands maar Beschaafd VlaamsSneller zoeken via GoogleImagocampagne voor BelgiŽSoap ingezet in sensibiliseringscampagneLarousse lanceert WikipediavariantDenkers over online-ontwikkelingenKijken in de ruimteIndianenstam blijkt nepReclame in word?Helft Belgen surft draadloosAldi versus De VadderOnline kopen het goedkoopst