Het aantal online bezoekers van televisie, video en film contentsites in Groot-Brittannië is het voorbije jaar met 28 procent gestegen en de tijd die op deze sites werd doorgebracht ging er met 91 procent op vooruit, zo maakte Nielsen Online onlangs bekend.

Om en bij de 21 miljoen Britten bezochten in september 07 een tv, video en film contentsite, dat betekent 63 procent van de online populatie. Het is vooral de tijd die de Britten op deze sites zoek maken die bijna verdubbeld is in vergelijking met september 06. Er wordt zowel gekeken naar additionele inhoud in verband met een film of tv programma’s als naar afleveringen van feuilletons of video’s. Dat betekent dat op vlak van entertainmentconsumptie de ‘lean-back’ methode, zoals van toepassing bij lineair geprogrammeerde televisie, steeds vaker concurrentie krijgt van de ‘lean-forward’ methode van de pc, aldus de analisten van Nielsen Online.

De populairste tv, video en film sites in het Verenigd Koninkrijk zijn YouTube met 28 procent van het actieve bereik en de tv en film site van BBC met 20 procent. Lycos Europe Movie en de filmsite van Sky halen elk 9 procent van de bezoekers. De top vier sites zijn dus goed voor tweederde van het bereik.

Nielsen Online brengt nog een ander fenomeen onder de aandacht. Pas op de negende plaats in de top tien treffen we TV-links.co.uk aan, maar in bezoekerstijd komt deze site op de tweede plaats, na YouTube. Deze site werd intussen gesloten na claims in verband met het leveren van links om films en tv programma’s te downloaden. Alhoewel de legaliteit van de site ter discussie staat, wijst dit er toch op dat het publiek dit type diensten wel degelijk weet te waarderen. Voor mediabedrijven is dit alvast een indicatie dat er een potentieel publiek bestaat voor hun zogenaamde ‘back’-catalogus.



Nieuwe kinderzender / Woorden van het jaar 2007

Actualiteit NederlandsActualiteit ReclameActualiteit OnlinecommunicatieActualiteit VoorlichtingContactSollicitatiebriefMars stop met kinderreclameGoogle Adwords kan bedrogen wordenOnline enquêtes opstellenBBC start met BBC 2.0Meest gebruikvriendelijke Nederlandse websitesReclame op YouTubeZoekmachinemarketing in NederlandSwickiSeks met robotsNieuwe kijkcijferberekeningBlogs te koopRode fonteinJo Valley beliegt bevolkingSMS, Twitter en Google Earth tegen bosbrandenControverse kerstactie Radio1Facebooks advertentiebeleidPigs in Pain valt in de prijzenGroene GoogleAffiliate marketingDirect mail gediend met internet componentAandacht internetgebruikers fragmenteertIT-Trends voor 2008Nieuwe kinderzenderOnlinebudgetten verdubbeldWoorden van het jaar 2007Wikipedia lanceert eigen zoekmachineBlackle24be nieuwsportaalGeen Algemeen Nederlands maar Beschaafd VlaamsSneller zoeken via GoogleImagocampagne voor BelgiŽSoap ingezet in sensibiliseringscampagneLarousse lanceert WikipediavariantDenkers over online-ontwikkelingenKijken in de ruimteIndianenstam blijkt nepReclame in word?Helft Belgen surft draadloosAldi versus De VadderOnline kopen het goedkoopst