Technologie houdt Zuid-Californië overeind
Terwijl de autoriteiten alle moeite van de wereld hebben om de immense vuurzee in Zuid-Californië te bedingen, blijkt dat technologie dé houvast is bij de lokale bewoners.
Dat bericht Datanews.
De bewoners sturen verwoed sms'jes naar elkaar, plaatsen videofragmenten op blogs en geven via fora en sites als Google Maps informatie aan elkaar door.

En met informatie bedoelen we niet alleen het beschrijven van rampsituaties, maar ook het gezamenlijk opsporen van vermiste personen of het uitwisselen van tips om het vuur te doven. Fora worden in allerijl aangepast, bloggers zetten gezamenlijke initatieven op en organisaties slaan de handen in elkaar.

Technologie blijft overeind

Interessant voor sociologen, maar belangrijk vanuit het standpunt van de industrie, is dat de technologie ook overeind blijft. Ondanks het uitvallen van verschillende gsm-masten of netwerkkasten, blijven de netwerken van de grote operatoren zoals AT&T, Sprint en Verizon het vrij goed doen.

Telecomoperatoren hebben ondertussen geleerd hoe een netwerk opnieuw gerouteerd kan worden in crisissituaties, aldus een woordvoerder van Sprint in de krant USA Today.

Sms

Hoewel het merendeel van de gsm-oproepen wel degelijk verwerkt werden, roepen de hulpdiensten er wel op om het aantal oproepen zoveel mogelijk te beperken. Het resultaat is dat sms er vooral ingeschakeld wordt.

De University of California en de University of San Diego sturen nu massaal emergency sms'jes naar hun studenten en medewerkers. Het was de eerste keer dat dit noodsysteem gebruikt werd, om onder meer aan bijna 10.000 studenten te laten weten dat de lessen geschorst werden.

KBPS, een radio- en tv-station in San Diego, verstuurt zelfs regelmatig updates via Twitter, een populaire Web 2.0 site die op zijn beurt de ingegeven informatie automatisch kan versturen naar een gsm of e-mailadres.
Bron: Knack 26/10/2007



Jo Valley beliegt bevolking / Controverse kerstactie Radio1

Actualiteit NederlandsActualiteit ReclameActualiteit OnlinecommunicatieActualiteit VoorlichtingContactSollicitatiebriefMars stop met kinderreclameGoogle Adwords kan bedrogen wordenOnline enquêtes opstellenBBC start met BBC 2.0Meest gebruikvriendelijke Nederlandse websitesReclame op YouTubeZoekmachinemarketing in NederlandSwickiSeks met robotsNieuwe kijkcijferberekeningBlogs te koopRode fonteinJo Valley beliegt bevolkingSMS, Twitter en Google Earth tegen bosbrandenControverse kerstactie Radio1Facebooks advertentiebeleidPigs in Pain valt in de prijzenGroene GoogleAffiliate marketingDirect mail gediend met internet componentAandacht internetgebruikers fragmenteertIT-Trends voor 2008Nieuwe kinderzenderOnlinebudgetten verdubbeldWoorden van het jaar 2007Wikipedia lanceert eigen zoekmachineBlackle24be nieuwsportaalGeen Algemeen Nederlands maar Beschaafd VlaamsSneller zoeken via GoogleImagocampagne voor BelgiŽSoap ingezet in sensibiliseringscampagneLarousse lanceert WikipediavariantDenkers over online-ontwikkelingenKijken in de ruimteIndianenstam blijkt nepReclame in word?Helft Belgen surft draadloosAldi versus De VadderOnline kopen het goedkoopst