Melodrama met een nobel doel

180': EEN SOAP DIE MOET SENSIBILISEREN

Hilde Heijnen speelt de hoofdrol in de tv-serie (melodrama) 180 (tien afleveringen van vijftien minuten), die vanaf 22/4/2008 op alle regionale zenders wordt uitgezonden. Ze past in een groots opgezette sensibilisatiecampagne om langdurig werklozen te begeleiden naar een nieuwe job.


Gina, gespeeld door Hilde Heijnen, is een alleenstaande moeder die haar leven weer op de rails probeert te krijgen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want Gina moet opboksen tegen haar puberende dochter, een ontrouwe minnaar en een goed bewaard familiegeheim dat dreigt onthuld te worden.

Dan laat Gina zich overtuigen om bij de VDAB een cursus assertiviteit te volgen, in de hoop dat dit zal helpen om haar leven een wending van 180 graden te geven.

Behalve Hilde Heijnen, lopen er in 180 nog meer bekende acteurs rond, zoals Katelijne Verbeke, Gilda De Bal, Dries Vanhegen, Herman Verbruggen, Benny Claessens, Tania Kloek en Axel Daeseleire.

De tv-serie maakt deel uit van een grootschalige sensibilisatiecampagne om langdurig werklozen ertoe aan te zetten een opleiding te volgen of een job te zoeken. De campagne is in de eerste plaats gericht op vrouwen die al vele jaren thuis zitten.

'Al heel snel kwamen we tot de conclusie dat we met de traditionele communicatiekanalen deze mensen moeilijk zouden bereiken', zegt Frank Uytdenhouwen van het communicatiebureau Dubois meets Fugger, dat de serie opzette op vraag van het Europees Sociaal Fonds. 'Bovendien moet de sensibilisatie onzichtbaar zijn. Want van zodra je je uitgesproken tot één doelgroep richt, stigmatiseer je die mensen. En dan schiet de campagne haar doel voorbij.'

Zo is het idee gegroeid om een dramaserie te maken om de boodschap te verkondigen. 'Maar de mensen mogen niet verlegen zijn om naar 180 te kijken', stelt Uytdenhouwen. 'Ze moeten kijken omdat ze het een goede tv-serie vinden'. En daarvoor rekende het communicatiebureau op de ervaring en de reputatie van het productiehuis Menuet, de makers van Terug naar Oosterdonk en Katarakt.

'Ik kreeg de vraag of ik een soap met een nobel doel wou draaien voor de regionale zenders', zegt de regisseur Jakob Verbruggen. Hij is een van de 'jonge wolven' die Jan Verheyen aantrok om de VT4-serie Vermist te draaien. 'Zo ben ik van een uitgesproken mannenwereld in een typische vrouwenwereld gerold', zegt Verbruggen lachend.

Toch is de stap van een policier naar een sociaal drama hem goed bevallen. 'Ik stond eerst nogal sceptisch tegenover het project. Maar ik raakte snel overtuigd, want ik mocht een heuse filmploeg samenstellen én een A-cast rekruteren. Bovendien zou de serie op pellicule gedraaid worden. Daarmee had ik alle ingrediënten om een goede serie te maken.'

'Bepaalde scènes hebben weliswaar de bedoeling om een boodschap over te dragen, maar dit is geen schooltelevisie. Een goede tv-serie maken, was de absolute prioriteit. 180 is dan ook in de eerste plaats een meeslepend verhaal van wederopstanding.'

Humor

'We wilden van 180 geen Sara maken, maar ook geen zwaar sociaal drama van de gebroeders Dardenne', stelt Verbruggen. Het kwam er dan ook op aan de juiste balans te vinden tussen humor en tragiek. 'De humor speelt in 180 een zeer belangrijke rol', vindt ook actrice Hilde Heijnen. 'Ik hoop dat de kijkers heel hard kunnen lachen, maar dat ze ook ontroerd zullen worden. En dat ze beseffen dat 180 kan helpen om uit hun situatie te geraken.'

Het Europees Sociaal Fonds heeft voor deze serie zendtijd gekocht op alle regionale zenders in Vlaanderen en Brussel. En voor de allereerste keer zullen alle regionale omroepen elke aflevering op precies hetzelfde tijdstip uitzenden: op maandag om 14 uur. Alle stations zullen elke aflevering ook nog meerdere keren herhalen.

'De regionale televisie staat heel dicht bij de mensen en de regionale noden', zegt Jan Van Broeckhoven, de voorzitter van NORTV, de koepel van regionale omroepen. 'Regionale televisie bereikt gemakkelijker de lagere sociale doelgroepen en is dan ook zeer geschikt om langdurig werklozen aan te spreken.'

De lancering van de tv-serie gaat gepaard met een uitgebreide mediacampagne en de uitgave van een 'motiverend zelfhulpboek voor wie werk wil', met getuigenissen, tests, tips en informatie, geïllustreerd met cartoons van Kim. Van de 308 Vlaamse gemeenten hebben er nu al 284 toegezegd om het project te ondersteunen en de brochures te verdelen. En 180 heeft ook al interesse gewekt in het buitenland, onder meer van de BBC.

180, maandag om 14 uur op alle regionale zenders



Imagocampagne voor BelgiŽ / Larousse lanceert Wikipediavariant

Actualiteit NederlandsActualiteit ReclameActualiteit OnlinecommunicatieActualiteit VoorlichtingContactSollicitatiebriefMars stop met kinderreclameGoogle Adwords kan bedrogen wordenOnline enquêtes opstellenBBC start met BBC 2.0Meest gebruikvriendelijke Nederlandse websitesReclame op YouTubeZoekmachinemarketing in NederlandSwickiSeks met robotsNieuwe kijkcijferberekeningBlogs te koopRode fonteinJo Valley beliegt bevolkingSMS, Twitter en Google Earth tegen bosbrandenControverse kerstactie Radio1Facebooks advertentiebeleidPigs in Pain valt in de prijzenGroene GoogleAffiliate marketingDirect mail gediend met internet componentAandacht internetgebruikers fragmenteertIT-Trends voor 2008Nieuwe kinderzenderOnlinebudgetten verdubbeldWoorden van het jaar 2007Wikipedia lanceert eigen zoekmachineBlackle24be nieuwsportaalGeen Algemeen Nederlands maar Beschaafd VlaamsSneller zoeken via GoogleImagocampagne voor BelgiŽSoap ingezet in sensibiliseringscampagneLarousse lanceert WikipediavariantDenkers over online-ontwikkelingenKijken in de ruimteIndianenstam blijkt nepReclame in word?Helft Belgen surft draadloosAldi versus De VadderOnline kopen het goedkoopst