Stand van zaken zoekmachinemarketing in Nederland

Een weinig originele titel (lees: gekopieerd) vanuit het weblog van Eduard Blacquière om zijn afgeronde onderzoek in de schijnwerpers te zetten. Dit onderzoek gaat over de Nederlandse zoekmachine marketing markt met de bijbehorende spelers. Dit onderzoek heeft Eduard gedaan in het kader van zijn studie Business & Retail management aan de Hogeschool Rotterdam. Voor de uitgebreide marktinformatie heeft hij 24 personen geinterviewed die zich in meer of mindere mate met het vak bezighouden.

Het is een ‘must read’, nog nooit eerder is deze tak van sport zo duidelijk in kaart gebracht. Het uitgebreide rapport is als PDF te downloaden.
Eduard komt zelf met de volgende conclusies:

1. De markt van zoekmachinemarketing in Nederland anno 2007 is een jonge en ongestructureerde markt, wat het tot een ondoorzichtige markt maakt, met name voor afnemers.
2. Het onderscheidend vermogen van de zoekmachinemarketingbureaus is beperkt, wat het tot een ondoorzichtige markt maakt, met name voor afnemers.
3. Op dit moment is de schaalgrootte van een zoekmachinemarketingbureau in feite het enige duidelijke onderscheidende vermogen, wat doorwerkt in onderscheid op doelgroep, aanbod, prijs en service.
4. Er zijn gaten in de markt voor wat betreft de specialismen, omdat de zoekmachine marketingbureaus op dit moment een duidelijk ‘DNA’ missen.
5. De bestedingen aan zoekmachinemarketing worden geschat op de helft van de totale online advertentie bestedingen. De ondervraagde partijen schatten de marktomvang op dit moment gemiddeld op 200 miljoen euro.
6. De komende jaren zal de concurrentie toenemen, met name op het gebied van zoekmachine adverteren vanwege de lage toetredingsdrempels. Schaalgrootte is met name op dat gebied een belangrijk onderscheidend vermogen vanwege de kortingen die de zoekmachines bij hoge inkoopvolumes verstrekken.
7. Door toename van kennis in de markt zal zoekmachinemarketing steeds meer ´in huis´ worden gehaald door afnemers, zowel adverteerders als mediabureaus. Dat vereist een verschuiving van een productiegedreven naar een dienstgedreven rol bij de zoekmachinemarketingbureaus.
8. Er zal meer differentiatie en een meer duidelijke marktverdeling komen, waarbij overnames en fusies van zoekmachinemarketingbureaus door andere mediabedrijven waarschijnlijk zijn.

(Auteur: André Scholten (Traffic4u), zondag 1 juli 2007, 21:20.
Rubriek: Cijfers en feiten | Trends | Zoekmachine marketing)

Daarnaast moet men ook belangrijke ontwikkelingen volgen als conversie (pay per action), video (multimedia) en search (vertical search en local search).



Reclame op YouTube / Swicki

Actualiteit NederlandsActualiteit ReclameActualiteit OnlinecommunicatieActualiteit VoorlichtingContactSollicitatiebriefMars stop met kinderreclameGoogle Adwords kan bedrogen wordenOnline enquêtes opstellenBBC start met BBC 2.0Meest gebruikvriendelijke Nederlandse websitesReclame op YouTubeZoekmachinemarketing in NederlandSwickiSeks met robotsNieuwe kijkcijferberekeningBlogs te koopRode fonteinJo Valley beliegt bevolkingSMS, Twitter en Google Earth tegen bosbrandenControverse kerstactie Radio1Facebooks advertentiebeleidPigs in Pain valt in de prijzenGroene GoogleAffiliate marketingDirect mail gediend met internet componentAandacht internetgebruikers fragmenteertIT-Trends voor 2008Nieuwe kinderzenderOnlinebudgetten verdubbeldWoorden van het jaar 2007Wikipedia lanceert eigen zoekmachineBlackle24be nieuwsportaalGeen Algemeen Nederlands maar Beschaafd VlaamsSneller zoeken via GoogleImagocampagne voor BelgiŽSoap ingezet in sensibiliseringscampagneLarousse lanceert WikipediavariantDenkers over online-ontwikkelingenKijken in de ruimteIndianenstam blijkt nepReclame in word?Helft Belgen surft draadloosAldi versus De VadderOnline kopen het goedkoopst